Zeven tips voor de startende pionier

Ben jij ook bezig met het opzetten van een project? Aan het pionieren of start je je onderneming? En twijfel je of je wel de juiste keuzes maakt? Lees mijn zeven belangrijkste lessen.

Brainstormend met een pioniersteam die vanuit de PKN een nieuw type jongerenwerk wil opzetten – realiseerde ik me hoeveel ervaring (als het gaat om ondernemerschap) ik inmiddels inbreng en verwerk in de inspiratiesessies of trainingen. In deze blog deel ik mijn eigen zeven belangrijkste ‘lessen’.
Juist die groepen en personen die een sterke missie hebben – en iets willen bijdragen aan de samenleving – daarmee voel ik me verwant. Ik word altijd ontzettend enthousiast van hun plannen maar zie ook hoe hoeveel vertraging en schroom er is. Pionieren is ook niet eenvoudig. Lees mijn zeven tips voor de startende pionier:

  1. Investeer in een tekstschrijver. Ik vond mijzelf wel een goede schrijver en dacht: ‘die heb ik niet nodig’. Maar je eigen onderneming of project voor het voetlicht brengen vraagt echt om de expertise van een tekstschrijver. Dat is een vak apart. Zoek een tekstschrijver die goed kan afstemmen op wat je wilt uitstralen. Op jouw verhaal. En op de vraag van je klant of je doelgroep. Dat maakt een groot verschil. Je wordt zichtbaar. Ik heb het zelf ervaren: Niet alleen als het gaat om mijn website – maar ook om de juiste naam voor mijn methode van de Zeven Raadgevers. Echt, wat een naam! Ik had het nooit zelf kunnen bedenken!
  2. Durf je echte drijfveren te benoemen. Dat klinkt heel vanzelfsprekend. Toch is het dat niet. Wat heeft het bij mezelf lang geduurd voordat ik echt alles in ‘de etalage durfde te zetten’.
    En dat zie ik ook in de groepen die ik begeleid. Als ik even doorvraag komt er nog wel eens een ‘konijn uit de hoed’. Eigenlijk zit de groep helemaal niet op dezelfde lijn… Er zijn verborgen verwachtingen, drijfveren of angsten. Wij mensen conformeren ons zo vaak (en zó onbewust) aan de verwachtingen van anderen – of aan die van ‘de markt’. Ja, het vraagt moed om jezelf zichtbaar te maken. Alleen als je jezelf laat zien trek je de mensen aan die zich bij jou thuis voelen. Dan krijgt jouw project of onderneming vleugels. Ga niet tegen de stroom inzwemmen. Neem anders afscheid en begin opnieuw. Wees hier loepzuiver in. Respecteer je eigen drijfveren en bezieling – ze zijn je kompas!
  3. Neem de tijd om te groeien – het zijn processen die tijd en aandacht vragen. Kijk of je het kunt combineren met een kleine parttime baan. Verkennen of pionieren vraagt om creatieve ruimte van ‘uitproberen’. Je geeft jezelf zo veel meer ruimte en minder druk.
  4. Zoek de connectie met sleutelfiguren in het veld. Dat is net zo belangrijk dan heel actief zijn op social media. Wil je hun aandacht voor jouw diensten of aanbod? Bied dan eens een gratis sessie aan. Ga niet verkopen maar laat het ze proeven. Als ze enthousiast raken en ze zien je meerwaarde, heb je ambassadeurs en creëer je een win-winsituatie.
  5. Markeer heel duidelijk waar jouw expertise ligt. Om daar precies de vinger op te leggen – dat vraagt echt om reflectie en om finetuning. Vraag anderen om feedback. Je eigen kwaliteiten, dat wat jou onderscheidt – daar ben je vaak helemaal niet bewust van. Vergeet ook niet de expertise die je in de jaren daarvoor hebt opgebouwd. Waarom heb ik zelf lange tijd niet genoemd dat ik ook ben opgeleid tot pastoraal begeleider? Omdat ik bang was om in een hokje geplaatst te worden? Maar ik ben het (ook). Het zegt iets over mij. En juist de optelsom van ervaring en expertise – dat maakt jou en mij onderscheidend. Dat een professionele website hierin ook helpend is – dat mag duidelijk zijn!
  6. Zorg voor een duidelijk herkenbare naam, missie of methodiek. Mensen hebben geen tijd om zich helemaal in te lezen in wat je doet en kunt. Jarenlang heette mijn bedrijf ‘De Verkenner’. Ja, best mooi beeld voor iemand die zich pionier voelt om nieuwe programma’s te ontwikkelen – maar uh… wat doe ik eigenlijk? En dan ook nog iets met theaterpoppen? Help! Toen ik mijn naam had aangepast (na zeven jaar) en daarmee ook focus had aangebracht – verdubbelde mijn omzet zich in het kwartaal daarna. Een belangrijke tip die ik ooit van een ondernemer kreeg was: ‘je optreden met die zeven dieren – daar moet je een eigen trainingsmethode van maken. Anders blijf je één van de zovelen en zul je nooit je werk hiervan maken!” Ik heb zijn advies opgevolgd. Met het juiste label en ‘uithangbord’ word je herkenbaar en krijg je aantrekkingskracht!
  7. Elke grote verandering begint met een kleine stap. Je zult kritische vragen krijgen en gaan twijfelen over je keuzes. Neem je tijd en houd je eigen focus steeds voor ogen. Sta open voor feedback, voor coaching en hulp – maar weet waar je in gelooft – dan hoef je een ander niets te bewijzen. Je kern moet duidelijk zijn en glashelder.

Ik wens je een mooie reis!
Willien van Dam,
Coach, trainer en programmamaker